Over het digitaal het openen van een beleggersrekening voor je kind
Heerlijk dat digitaal regelen van je geldzaken. Veilig, betrouwbaar en gemakkelijk. Dat roept iedere aanbieder. Dus met die verwachting regelde ik in een weekeinde vanuit huis twee beleggersrekeningen voor mijn (minderjarige) kinderen.
Het begint met het invullen van mijn NAW, telefoonnummer en email, dan volgen er vragen over belastingplicht en vervolgens gaan we over naar gegevens van mijn kind(eren). Het invullen verloopt soepel totdat ik op zoek moet naar gegevens van de ID bewijzen van mijn kinderen; ik heb hun BSN nummers nodig. Overtypen. Dan nog de verificatie van mijn email-adres. We zijn al een paar minuten onderweg. Tot slot: er is een foto van mijn eigen paspoort nodig en moet ik bovendien zelf ook nog op de foto. Daar zit je dan in je zondagochtend outfit…pfff. De reis wordt almaar onplezieriger en neemt meer tijd in beslag dan ik had bedacht. Even doorzetten. Voor je kinderen heb je het over en van uitstel komt afstel, houd ik mezelf voor. Gelukt, de aanvraag is verstuurd. De verwachting van gemak en betrouwbaar is niet echt ingevuld. Het verzamelen van de data en het versturen van allerlei kopie documenten zorgen ervoor dat ik de klantreis als een zeven min ervaar. De nasmaak is vooral ze hebben het geprobeerd het leuker te maken maar het is niet echt gelukt de klantreis eenvoudiger te houden.
Het rapportcijfer zakt als na vier werkdagen een onaangename verrassing in mijn mailbox staat. Een email van de aanbieder met de onheilspellende titel “Aanvullende documentatie benodigd”:
…uit controle is gebleken dat de achternaam van uw kinderen anders is dan uw eigen achternaam. Om dit te controleren, dienen wij een document van een onafhankelijke en betrouwbare partij te ontvangen zoals een geboorteakte, een document van de Belastingdienst of een polisblad van een verzekeraar.
Wat een gedoe. Ik word chagrijnig. Is het nu echt zo vreemd dat een vrouw een rekening aanvraagt, of dat haar kinderen niet haar achternaam dragen? Waarom dit verzoek nu na vier dagen en waar haal ik dat gevraagde document vandaan…? Maar vooral ben ik chagrijnig omdat ik weet dit kan veel slimmer kan: Gebruik een ID wallet en zorg dat de klant bij inschrijving deze documenten eenvoudig bij de bron zoals gemeente (basis registratie persoonsgegevens) kan ophalen en met de aanbieder kan delen. Scheelt tijd, controles en het delen van te veel datapunten. Wordt iedereen beter van.