Privacy
Wat doet Datakeeper om jouw privacy als consument te waarborgen?
Er zijn technische maatregelen zijn genomen zodat jouw gegevens niet zonder toestemming ingezien kunnen worden door derden of gebruikt kunnen worden voor iets anders dan waarvoor ze in de Datakeeper app zijn opgenomen. Jouw gegevens waaronder persoonsgegevens worden lokaal en veilig op de telefoon opgeslagen en versleuteld. Alleen jij kunt je eigen gegevens inzien. In het privacy statement leggen we uit hoe we omgaan met het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Welke data verzamelt Datakeeper over jou als consument en met wie wordt die data gedeeld?
Je houdt als consument altijd controle over je eigen persoonlijke gegevens. Jij bepaalt altijd zelf wat je wilt delen en met wie. Je ontvangt in de app een overzicht van de gegevens die jij moet aanleveren. Zo houd je het overzicht wat je deelt, met wie en voor hoe lang.
Algemeen
Al mijn gegevens zijn weg uit mijn Datakeeper app, hoe kan dit?
De overgang van Datakeeper vanuit Rabobank naar een onafhankelijke organisatie markeert een belangrijke mijlpaal, waarbij onze inzet voor de hoogste normen op het gebied van veiligheid en privacy ongewijzigd is.
Deze overgang heeft geleid tot een wijziging van accounts in de App Store, die, in combinatie met strenge beveiligingsregels, het overzetten van gegevens van jouw privékluis naar de nieuwe versie van de app voorkomen. Je gegevens kun je eenvoudig toevoegen aan de nieuwe kluis, met behoud van de integriteit en veiligheid van jouw informatie.
Als je nog vragen of zorgen hebt over deze reset, neem dan gerust contact met ons op via info@datakeeper.nl.
Datakeeper geeft aan dat er 3 banken zijn waarmee ze mijn bankrekeningnummer kunnen controleren. Echter, ik heb een bankrekening bij een andere bank. Wat moet ik nu doen?
Dit is geen probleem. Tijdens het proces van het invullen van je woondossier heb je een vraag gezien over je bankrekening. Als je hier per ongeluk de verkeerde bank hebt ingevuld en je hebt een rekening bij een andere bank, neem dan contact op met je verhuurmakelaar. In dat geval zal je gevraagd worden om je gegevens aan te passen in je inschrijving en krijg je een nieuwe QR code.
Hoe werkt het?
Met Datakeeper verzamel je jouw persoonlijke gegevens op een veilige manier op websites van de overheid, waar deze informatie reeds bekend is. Datakeeper begeleidt je tijdens dit proces. Je logt bij de meeste bronnen in met je DigiD, of scant bijvoorbeeld ook je NFC chip van je identiteitsbewijs om je identiteitsgegevens op te halen.
Nadat je je gegevens hebt opgehaald, heb je de keuze om de verzamelde informatie door te sturen naar het bedrijf dat je gegevens opvraagt. Je kunt in de samenvatting van je dataverzoek alle gegevens bekijken en bepaalt zelf of je de informatie doorstuurt. Daarna staan je gegevens in je Datakeeper app opgeslagen, waar alleen jij bij kunt. Zo heb je altijd je gegevens bij de hand.
Ik werk als ZZP’er, kan ik dan Datakeeper gebruiken?
Als ZZP'er kun je nog steeds gebruik maken van Datakeeper. De app wordt gebruikt voor het controleren van je rekeningnummer, je Basisregistratie Personen (BRP) en je identiteit.
Is het gebruik van Datakeeper veilig?
Datakeeper is ontworpen om jouw gegevens veilig op te slaan, te beheren en te beschermen. De app hanteert twee belangrijke principes:
Datakeeper voldoet aan de hoogste beveiligingseisen, vergelijkbaar met die van banken. De app slaat geen informatie op en zodra je data uit de app verwijdert, wordt deze direct van je telefoon verwijderd.
Met Datakeeper bepaal je zelf wie jouw persoonlijke gegevens ontvangt, waardoor jij altijd de controle hebt over jouw informatie.
Je bent ingelogd met je DigiD in de Datakeeper app, maar de app blijft laden of loopt vast. Wat kun je doen?
Vanaf 30 januari 2023 is het verplicht om de sms-controle te gebruiken om in te loggen. Inloggen met alleen je DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle hebt ingeschakeld en vraag deze aan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
Kan ik mijn documenten handmatig aanleveren?
Het gebruik van Datakeeper is vaak een vereiste. Het is dan ook niet mogelijk om handmatig je documenten op te sturen tenzij deze aanvullend zijn op je Datakeeper sessie. Ervaar je problemen met Datakeeper? Neem dan contact op met de makelaar of het bedrijf die jouw gegevens wilt ontvangen.
Toont Datakeeper de meest recente gegevens?
Datakeeper haalt de informatie uit betrouwbare bronnen, zoals bijvoorbeeld het UWV en de Belastingdienst. Vanuit het UWV komt alleen het laatst ontvangen salaris. Wanneer er een wijziging is in je werksituatie, bijvoorbeeld een nieuwe baan waarvan de gegevens niet in Datakeeper tevoorschijn komen, stel de makelaar hier dan van op de hoogte.
Waar worden mijn gegevens vandaan gehaald?
Datakeeper begeleidt je langs meerdere bronnen waar financiële gegevens over jou beschikbaar zijn. Ook je identiteits- en adresgegevens worden opgevraagd.
1. Identiteit
Je haalt je identiteitsgegevens op via de NFC-chip in je paspoort of ID-bewijs. Mocht je chip en daardoor het scannen onverwachts niet werken, dan word je naar een ander scherm geleid waar je foto's kunt maken van je identiteitsbewijs.
2. Je bank
Je haalt je bankgegevens zoals je IBAN en naam op bij je bank. Dit doe je gemakkelijk door bij je bank in te loggen en je IBAN te selecteren. Ook kun je bij je bank je woonlasten betalingscheck ophalen, dit zijn je betaalde vaste lasten van de afgelopen 12 maanden zoals je huur, VVE of hypotheek.
3. Belastingdienst
Je haalt je inkomensverklaring op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over inkomen van het afgelopen jaar.
4. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) kan je jouw actuele salaris inzien. Je werkgever dient elke maand je verdiende bedrag aan te geven, waardoor deze informatie voor jou beschikbaar is.
5. Mijnpensioenoverzicht.nl
Je vindt al jouw pensioeninformatie op Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht om deze gegevens voor jou toegankelijk te maken.
6. Mijn Overheid
Op de website Mijnoverheid.nl kun je informatie verzamelen uit de bron: de Basisregistratie Personen (BPR). De BRP bevat een groot aantal gegevens over jezelf. Bijvoorbeeld je voornamen en achternaam, je geslacht en je adresgegevens.
Waarom moet ik gebruik maken van Datakeeper?
Het bedrijf heeft ervoor gekozen om de gegevens via Datakeeper te laten controleren, omdat dit veilig is voor beide partijen.
Wat heb ik nodig om een Datakeeper verzoek te kunnen versturen?
Om je dataverzoek in de Datakeeper app te kunnen versturen heb je je bankgegevens, je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord en je identiteitsbewijs nodig. DigiD verplicht sinds 30 januari 2023 de sms-controle. Inloggen met alleen je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle aan hebt staan en vraag deze aan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
Wat zijn de voordelen van Datakeeper?
Datakeeper is een datawallet waarmee je jouw persoonlijke gegevens verzamelt vanuit de bron. Dat heeft voordelen.
Datakeeper behoudt een overzicht van al je dataverzoeken, zo weet je altijd met wie je wat gedeeld hebt.
Het bespaart je tijd, je hebt zo al je je gegevens bij elkaar verzameld zonder dat je je papieren administratie hoeft uit te pluizen.
Je upload of verstuurt nooit meer het verkeerde document omdat je met Datakeeper precies weet welke gegevens van je gevraagd worden.
Je kunt je data hergebruiken wanneer je een auto wilt huren of je identiteit moet bevestigen
Wat zijn de voorwaarden van het gebruik van Datakeeper?
Klik hier voor de Algemene Voorwaarden
Wie is Datakeeper?
Datakeeper is dé datawallet om data te verzamelen, veilig op te slaan en te versturen voor consumenten. De oplossing zorgt ervoor dat de consument snel en simpel persoonlijke informatie kan verzamelen en met zijn autoverhuurder, makelaar, bank, hypotheekverstrekker, kredietverstrekker, of andere dienstverlener kan delen.
Datakeeper is onderdeel van Rabobank.
Wie zit er achter Datakeeper?
De innovatie afdeling van de Rabobank heeft dit initiatief ontwikkeld. Rabobank is de cooperatieve Rabobank UA gevestigd 3521 CB Utrecht, statutair gevestigd te Amsterdam onder KVK nummer: 30046259.
Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Datakeeper app?
Nee. De Datakeeper app is gratis voor consumenten.
Technisch
De Datakeeper app laadt niet, ik zie alleen het voorwaarden scherm. Hoe komt dit?
Controleer of je schermbeveiliging hebt aan staan op jouw telefoon. Schermbeveiliging vraagt telkens bij het gebruik van je telefoon om een code of gebruik van touch- of Face ID. Dit is niet hetzelfde als de simcode die je invoert als de telefoon uitgeschakeld is geweest. De Datakeeper App werkt alleen in combinatie met schermbeveiliging, omdat de Datakeeper App voldoet aan hoge veiligheidseisen. Wij raden je aan een pincode voor ontgrendeling in te stellen en de Datakeeper App nogmaals te installeren.
Het lukt de Datakeeper App niet om mijn identiteitsbewijs uit te lezen. Hoe kan dit en wat moet ik nu doen?
De telefoon ondersteunt mogelijk het gebruik van NFC niet of het document is niet geschikt voor de Datakeeper App. Controleer de lijst met geschikte toestellen door op deze link te klikken https://www.nfcsupport.nl/overzicht-nfc-telefoons/. Is het document geschikt, maar lukt het toevoegen niet? Wij raden je aan om jouw identiteitsbewijs zo stil mogelijk te houden. Je hebt een betere verbinding als je het hoesje om je telefoon/identiteitsbewijs verwijderd. Ook is het belangrijk dat je genoeg licht hebt om je paspoort te scannen of de foto te kunnen maken. Als dit niet werkt, wordt je automatisch doorgestuurd naar een andere stroom om je ID te uploaden door er een foto van te maken.
Ik kan de Datakeeper app niet openen
Start je toestel opnieuw op en probeer het nogmaals. Werkt dit niet? Controleer of jouw telefoon over de laatste update beschikt. Is dit niet het geval? Installeer de update en probeer het opnieuw.
Ik krijg een 999 error
Een 999 error betekent dat er iets mis is gegaan in je in-App browser. Het kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je je inloggegevens van DigiD onjuist invoert, of van je bank waardoor het proces in de in-App browser in Datakeeper wordt afgesloten. Wanneer dit gebeurt, kun je het gerust opnieuw proberen en opnieuw je inloggegevens invullen.
Ik krijg een storing in de app, wat moet ik nu doen?
Datakeeper is afhankelijk van de bronnen waaruit de gegevens gehaald worden. Wanneer een van die bronnen tijdelijk stil ligt vanwege bijvoorbeeld technische werkzaamheden dan kan Datakeeper je gegevens niet ophalen.
Als je een storing in de app hebt, zijn er een aantal stappen die je kunt nemen:
Probeer de app af te sluiten en opnieuw te openen om te zien of de storing daarmee is verholpen.
Controleer of je de meest recente versie van de app hebt gedownload en geïnstalleerd. Als dit niet het geval is, probeer dan de app bij te werken.
Controleer of er een bekende storing is met bron die je gebruikt, zoals de Belastingdienst. Kijk hiervoor op de website van de organisatie.
Als de storing aanhoudt, probeer in dat geval een screenshot te maken van de error die je ontvangt en stel de makelaar op de hoogte of een ander bedrijf die jouw gegevens heeft opgevraagd.
Als laatste optie kun je proberen de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd er rekening mee dat hiermee ook alle opgeslagen gegevens in de app worden verwijderd, dus zorg ervoor dat je een back-up hebt gemaakt van belangrijke gegevens voordat je dit doet.
Waarom kan ik de DigiD app nog niet gebruiken?
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om met de DigiD app in te loggen bij de Belastingdienst, UWV en Mijn Overheid. We werken nog aan een koppeling met de DigiD app.
Wat te doen als ik problemen heb met het inladen van mijn ID-bewijs?
Problemen met het scannen van uw paspoort/ID/rijbewijs in de Datakeeper app:
Zorg ervoor dat het document op een vlakke ondergrond met goed licht ligt.
Controleer of het document niet gekreukeld of gevouwen is.
Houd uw apparaat stil terwijl u scant.
Probeer het document indien mogelijk op een andere locatie met betere verlichting te scannen.
Problemen met NFC-scannen op een iPhone:
Zorg ervoor dat uw apparaat is bijgewerkt naar de nieuwste versie van iOS.
Controleer in de instellingen of de NFC-functie is ingeschakeld op uw apparaat.
Houd de achterkant van uw telefoon tegen de NFC-tag of chip.
Als het NFC-scannen na meerdere pogingen nog steeds niet werkt, kunt u het proces annuleren. Na twee annuleringen krijgt u de optie om op het "lezen overslaan" scherm te klikken. Dit stelt u in staat om uw ID-document handmatig te uploaden.
Handmatig uploaden van uw ID-document:
Probeer het een paar keer. Als het NFC-scannen na meerdere pogingen nog steeds niet werkt, kunt u het proces annuleren. Wanneer het een paar keer niet lukt, zal er een alternatief worden aangeboden. Na twee annuleringen krijgt u de optie om op het "lezen overslaan" scherm te klikken. Dit stelt u in staat om uw ID-document handmatig te uploaden.
Volg de instructies om een duidelijke foto van uw document te maken.
Wacht tot de app het document heeft geverifieerd en verwerkt.
Als u nog steeds problemen heeft met het uploaden van uw ID-document naar de Datakeeper app, neem dan contact op met de klantenservice van Datakeeper voor verdere ondersteuning. Ze kunnen u helpen bij het oplossen van het probleem en alternatieve oplossingen bieden.