Cookies 🍪

Deze site gebruikt cookies waar we uw toestemming voor nodig hebben. Meer informatie

Veelgestelde vragen

Algemeen

Ik moet een identiteitsbewijs uploaden. Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken voor Datakeeper?

Je kan een Nederlands paspoort en ID-kaart met goed werkende NFC chip gebruiken. Als deze geen NFC chip heeft, krijg je een alternatief aangeboden in de Datakeeper app. Kies voor deze optie om dan alsnog je identiteitsbewijs toe te voegen, hierbij gebruiken we de OCR techniek.

Kan iedereen de Datakeeper app gebruiken?

Nee. Op dit moment is gebruik geografisch beperkt tot Nederland. Je vindt de Datakeeper app in de Apple en Play stores. Datakeeper blijft echter nog volop in ontwikkeling. Dit doen we door continue feedback op te halen bij onze klanten zodat we de app kunnen blijven verbeteren. 

Wie zit er achter Datakeeper?

De innovatie afdeling van de Rabobank heeft dit initiatief ontwikkeld. Rabobank is de cooperatieve Rabobank UA gevestigd 3521 CB Utrecht, statutair gevestigd te Amsterdam onder KVK nummer: 30046259.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Datakeeper app?

Nee. De Datakeeper app is gratis voor consumenten.

Technisch

De Datakeeper app laadt niet, ik zie alleen het voorwaarden scherm. Hoe komt dit?

Controleer of je schermbeveiliging hebt aan staan op jouw telefoon. Schermbeveiliging vraagt telkens bij het gebruik van je telefoon om een code of gebruik van touch- of Face ID. Dit is niet hetzelfde als de simcode die je invoert als de telefoon uitgeschakeld is geweest. De Datakeeper App werkt alleen in combinatie met schermbeveiliging, omdat de Datakeeper App voldoet aan hoge veiligheidseisen. Wij raden je aan een pincode voor ontgrendeling in te stellen en de Datakeeper App nogmaals te installeren.

Het lukt de Datakeeper App niet om mijn identiteitsbewijs uit te lezen. Hoe kan dit en wat moet ik nu doen?

De telefoon ondersteunt mogelijk het gebruik van NFC niet of het document is niet geschikt voor de Datakeeper App. Controleer de lijst met geschikte toestellen door op deze link te klikken https://www.nfcsupport.nl/overzicht-nfc-telefoons/. Is het document geschikt, maar lukt het toevoegen niet? Wij raden je aan om jouw identiteitsbewijs zo stil mogelijk te houden. Je hebt een betere verbinding als je het hoesje om je telefoon/identiteitsbewijs verwijderd. Ook is het belangrijk dat je genoeg licht hebt om je paspoort te scannen of de foto te kunnen maken. Als dit niet werkt, wordt je automatisch doorgestuurd naar een andere stroom om je ID te uploaden door er een foto van te maken.

Ik kan de Datakeeper app niet openen

Start je toestel opnieuw op en probeer het nogmaals. Werkt dit niet? Controleer of jouw telefoon over de laatste update beschikt. Is dit niet het geval? Installeer de update en probeer het opnieuw.

Ik krijg een 999 error

Een 999 error betekent dat er iets mis is gegaan in je in-App browser. Het kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je je inloggegevens van DigiD onjuist invoert, of van je bank waardoor het proces in de in-App browser in Datakeeper wordt afgesloten. Wanneer dit gebeurt, kun je het gerust opnieuw proberen en opnieuw je inloggegevens invullen.

Contact

Hoe kom in contact met Datakeeper?

Je kunt ons mailen op info@datakeeper.nl, wij reageren vaak binnen een aantal uur. Heb je een vraag over de gegevens die worden opgevraagd of kom je er niet uit? Neem dan ook altijd even contact op met de organisatie die de gegevens van jou opvraagt.

Privacy

Houdt Datakeeper bij waar ik inlog?

Datakeeper weet niet waar je inlogt. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen als men inlogt. Op metaniveau wordt het aantal inlogs bijgehouden, maar dus zonder dat Datakeeper weet wie dat zijn.

Kan de Datakeeper app mijn locatie als consument inzien?

Nee, jouw locatiegegevens kunnen niet worden ingezien door Rabobank | Datakeeper. De app vraagt ook nooit locatiegegevens op.

Kan de Rabobank of Datakeeper mijn gegevens in de app bekijken?

Nee, de persoonlijke gegevens van de consumenten worden alleen decentraal op jouw telefoon opgeslagen en kunnen dus niet door ons worden ingezien.

Wat doen de Rabobank en Datakeeper om jouw privacy als consument te waarborgen?

Er zijn technische maatregelen zijn genomen zodat jouw gegevens niet zonder toestemming ingezien kunnen worden door derden of gebruikt kunnen worden voor iets anders dan waarvoor ze in de Datakeeper app zijn opgenomen. Jouw gegevens waaronder persoonsgegevens worden lokaal en veilig op de telefoon opgeslagen en versleuteld. Alleen jij kunt je eigen gegevens inzien. In het privacy statement leggen we uit hoe we omgaan met het verwerken van jouw persoonsgegevens.

Welke data verzamelen Rabobank en Datakeeper over jou als consument en met wie wordt die data gedeeld?

Je houdt als consument altijd controle over je eigen persoonlijke gegevens. Jij bepaalt altijd zelf wat je wilt delen en met wie. Je ontvangt in de app een overzicht van de gegevens die jij moet aanleveren. Zo houd je het overzicht wat je deelt, met wie en voor hoe lang.